cissiochfreddan

Cissi och Freddan

Skärp er!

Hej och glad lucia på er!

Tack för alla tips på bra webbshoppar. Har nu beställt en barnsäng från Baby World. Vi återkommer med bilder längre fram när vi hunnit få lite ordning i barnrummet. 🙂

Idag blir det inget inlägg om Lucia, det tror vi att ni får nog av ändå. Idag blir det något annat. Jag tänker för ovanlighetens skull bli lite sur och skälla lite (ber om ursäkt redan nu men jag är faktiskt väldigt trött på vissa typer av människor). Det handlar om att folk har så mycket åsikter, den här gången gäller det att vara gravid och träning.IMG_4046

De flesta av er som följer oss här på bloggen verkar dock ha rätt bra koll och tillhör inte dom där “Jag vet bäst och det där är inte bra för dig-typerna.” Så, ni behöver inte ta åt er.

Guuud vad jag redan är trött på de där besserwisser-typen som tror sig veta allt och vad som är bäst för just mig nu när jag är gravid. Dom verkar finnas lite överallt, och inte nog med det, de är allt som oftast helt ute och cyklar när det gäller vad de tror sig veta. De verkar också sakna både allmänt hyfs och skam.

“Ska du verkligen hålla på och dansa så mycket när du är gravid? Hur blir det med dansshowerna nu när du börjat få mage? Ska du verkligen iväg och träna? Du borde vara hemma och ta det lugnt och tänka på barnet.”

Hallå!?! Är det nån hemma?? Jag är gravid. Inte sjuk eller döende! Fattar ni inte att det är BRA att träna? Bra för både mig som gravid och för barnet. Ja, det är bra att träna för alla, oavsett om man är gravid eller inte.

Det handlar bara om att träna RÄTT och utifrån sina egna förutsättningar. Jag har tränat på elitnivå sen barnsben, jag har fantastiskt duktigt folk runt omkring mig som är specialiserade på just fysisk träning, både för gravida och för de som enligt er är friska. Jag KAN det här med träning och jag mår bra av att röra på mig. Och vet ni vad?! Det skulle nog inte skada om ni själva också rörde lite på er ibland, gravid eller inte.IMG_4045

Jag tänker fortsätta att träna så länge jag kan. Jag är helt övertygad om att det går att träna hela vägen, det handlar bara om att anpassa sin träning utifrån hur man mår. Jag är 100% övertygad att om man tränar på rätt sätt så är det bra för precis allt och du kommer ha hjälp av det genom graviditetens alla steg, inklusive förlossningen och återhämtningen efteråt.

För att min kropp ska klara av att dansa så måste jag även hålla på med styrketräning, så har det alltid varit. Så är det för alla som tränar på en specifik idrott. Man måst ha och underhålla en viss grundstyrka annars åker man på förslitningsskador. Men man behöver inte gå till ett gym för det. Man kan lika gärna göra som på dessa bilder, enklare yogaövningar hemma på golvet i hallen eller framför TV’n.IMG_4044

Många gravid får ont i t.ex. ryggen när magen börjar växa och blir tung. Är man stark i ryggen så klarar man sig bättre. Svårare än så är det inte.

Jag hoppas inte att jag nu skrämt iväg er följare så ni inte kommer våga fortsätta ge oss tips och kommentarer. Vi gillar ju er massor och är sjukt tacksamma för allt ni delar med er av här på bloggen. Utan er så skulle varken jag eller Freddan orka hålla på att blogga. Vi behöver och vill verkligen ha era tips. Vi skriver om många av våra funderingar här på bloggen och vi kommer fortsätta att be er om hjälp. Vi hoppas verkligen att ni fortsätter med era kommentarer. Det finns ju liksom minst en miljon saker som vi inte har en susning om, men träning är inte av dem.IMG_4047

Så. Nu känns det lite bättre. Förlåt, men ibland måste man bara få skälla av sig lite. 🙂

KRAM!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
cissiochfreddan

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Stina

    Läst på Twitter idag: “Why the pregnant lady on screen? Total distraction to viewers. Can’t even focus on content. Get a clue #gma Thank you” Jag skrev till den gravida kvinnan: “I didn’t think people who think pregnant women should stay at home on the couch for 9 months exist. But obviously.”

  2. Ingela

    Jag dansade ”jazzbalett” till 6 veckor innan BF och slutade då för att terminen slutade, min lärare sägs ha slutat dagen innan hon skulle föda. Så skit i alla som tycks veta vad som är bäst för dig, tror också att många av dem borde röra sig mer 😉. Lycka till 🤗

  3. Anette

    Är i v.30 nu och gav ofrivilligt upp träningen tidigt i graviditeten 🙁 detta pga att jag fick mellan 6 till 10 krampanfall (epilepsi) per vecka plus redig ryggvärk och bäckensmärta. Jag kan med ansträgning göra övningarna från arbetsterapeuten, men minst en långpromenad med hundarna per dag blir det. Är så avundsjuk på alla som kan träna ordentligt under graviditeten! Men får nöja mig med promenader-bättre än inget!

  4. Anki

    Jag är i vecka 29 med vårt första barn och kan verkligen känna igen mina egna tankar och reflektioner i det du skriver i bloggen. Jag fick tipset att inte lyssna på alla tips och råd man får gällande sin graviditet och även sen när barnet väl är här. Man känner sin kropp och sitt barn bäst så vem är inte bäst lämpad att tala om vad man kan och inte samt vad som är bäst för sitt barn om inte en själv! Heja dig!!!

  5. Vera

    Man bör kanske inte dra igång värsta träningsprojektet när man blir gravid, om man inte tränat innan. Men att i bästa mån upprätthålla det man håller på med är bara bra! Och så får man modifiera intensiteten och övningarna vartefter bara.
    Jag fick fick dock samma reaktioner själv, både från kvinnor och män. Mitt sista pass på gymmet gjorde jag kanske 8-9 dagar efter bf!
    Och det var jag sjukt tacksam för i efterhand kan jag säga för min bebis ville amma varannan timme och vägrade konsekvent att ligga i vagnen. Så de första 6-7 veckorna var jag väldigt låst hemmavid och varken långpromenader eller annan träning var att tänka på.
    DÅ var jag otroligt tacksam för att jag hållit igång som gravid, annars hade min kropp aldrig pallat dessa veckor. Så man kan aldrig träna i onödan och bara du vet hur det känns för dig i din graviditet. Heja heja säger jag!!!

  6. Eva-Maria

    Kan man träna så ska man, det hjälper enormt vid förlossningen. Finns alltid folk som vet bättre, vänta bara tills guldklimpen är ute då kommer d ännu fler goda råd 😉

  7. Angela

    Heja dig! Bra du säger ifrån, superbra att träna du känner din kropp bäst. Jag rörde mig mycket när jag var gravid och det har man så gott av sen. Återhämtningen är mycket lättare och känns inte jobbig. Dansa på nu och barn älskar ju dans och musik. Tack för en fin blogg

  8. CissiBergman

    Helt rätt! När man är gravid, (själv genomfört två graviditeter) blir man på något sätt ”allmän egendom” både vad folk tycker och framför allt att helt okända människor kommer fram och känner på magen. Vänner drar upp MIN tröja och ska bara ”gosa” lite med magen. Det händer aldrig en icke gravid.
    Gör det du mår allra bäst av. Gör det du känner är rätt. Och ett litet tips på vägen, inför förlossningen, se till att Freddan och du upprepade gånger frågar om Moderkakan är hel. Såååå viktigt och extremt lite information om detta under graviditeten. Stort lycka till, och stå på dig!

  9. Cissi B

    Helt rätt! När man är gravid, (själv genomfört två graviditeter) blir man på något sätt ”allmän egendom” både vad folk tycker och framför allt att helt okända människor kommer fram och känner på magen. Vänner drar upp MIN tröja och ska bara ”gosa” lite med magen. Det händer aldrig en icke gravid.
    Gör det du mår allra bäst av. Gör det du känner är rätt. Och ett litet tips på vägen, inför förlossningen, se till att Freddan och du upprepade gånger frågar om Moderkakan är hel. Såååå viktigt och extremt lite information om detta under graviditeten. Stort lycka till, och stå på dig!

  10. Lena

    Du behöver verkligen inte be om ursäkt! Tänk att folk alltid ska lägga sig i, du vet ju verkligen vad din kropp orkar med och kan man träna under graviditeten så är det toppen! Go girl!!!

  11. Maggan

    Heja Cissi, och inte ska du be om ursäkt för att du säger din mening! Dansa du på och fortsätt vara den härliga glada människan du är

  12. Pernilla

    Jag tränade ända tills några dagar innan min förlossning och det gick hur bra som helst min barnmorska sa att det var bra att hålla i gång under graviditeten , och förlossningen, jag krystade ut min dotter på bara 6 min första barnet barnmorskorna på BB sa att det gick så snabbt förmodligen för att jag hade tränat och hållit i gång under hela graviditeten, så kör på bara och gör det som känns bäst för dig😊 lycka till

  13. Sanna

    Helt rätt! Ryt ifrån bara, det är ju inte som att du hoppar bungyjump varje dag 😉 Heja!

    Apropå din träning, (Jag snubblade 2ggr PÅ MAGEN(is bana och 27 kilo tung)-åkte in akut och var jätteorolig för bäbisen..
    då sa de på ultraljudet att en bebis påverkas endast negativt av typ en hård bilkrock(och strsss såklart) –så vad är lite dans?;) 🙈❤️👍🏻👏🏻👏🏻

    Kram

  14. Marie

    Man ska göra det som känns rätt för en själv. Att träna under graviditet är inga problem, det går att anpassa träning efter att man är gravid. Du om någon har nog koll på det här med träning. Skit i vad vissa säger och tycker, de har inget bättre för sig än att komma med dumma kommentarer. Grattis till graviditeten och lycka till med allt. Kram

  15. Johanna

    Tack för bästa inlägget. Jag är gravid i vecka 39′ och var senast igår på gymmet. Jag älskar att träna och har verkligen inte lagt av bara för att jag är gravid. Både jag och bebis mår bra av detta. Men tyvärr har jag fått utstå en massa kommentar om både träning och min storlek på magen. Det har varit så jobbigt, faktiskt det jobbigaste under hela mina graviditet. Men bara jag vet ju vad som är bäst för mig så har försökt att inte ta åt mig.
    Kör hårt med din träning och lycka till med allt😊
    // Johanna

  16. Linn

    Tack för bästa inlägget! Jag är gravid i vecka 19 och ALLA runt omkring mej säger till mej vad jag ska göra och inte ska göra. SÅ tröttsamt! Jag vet och känner bäst själv vad jag orkar och inte orkar.

  17. Lotta

    Ja du, dessa förståsigpåarejagvetalltidbäst, kommer fortsätta. Om du ammar, så suger barnet fel, du ger mat för ofta mm. Om du flaskmatar så kommer du få höra det oxå. Om ni går fram till barnet direkt när det är ledset, så kan ni även få höra det. Gud nåde er om ni använder lär och gå stol, oj oj vad ni kommer att hämma barnet från att lära sig gå. Och när det är dax för att börja lära sig cykla, så kommer ni få höra från dom som inte tycker om balanscykeln, och dom som är för. Om Freddan åker iväg en helg när bebisen är liten, kommer ingen höja på ögonbrynen. Men om Cissi lämnar bebisen hemma med pappa, om det så bara är för en fredagskväll, så kommer pk mammorna skrika rakt ut! Hur man än gör, så har man alltid arslet bak, om tyvärr så finns det dom som alltid hittar fel i allt. Man får helt enkelt lära sig att låta allt rinna av en som en blöt gås. Träna på du så mycket du känner att du orkar. Mår du bra, så mår bebisen bra!

  18. Emelie

    Bra sagt! Jag har själv inte stött på kommentarer men jag tränar fortfarande olika pass på gymmet 2 ggr per vecka och gick idag in i vecka 25. Mår absolut bättre av det! Har bara läst positivt om träning under graviditet och barnmorskan tog upp motion redan på första träffen (även 1177.se skriver om det). Som du säger, det minskar risk för komplikationer och gör att kroppen bättre klarar förlossning och återhämtning. Och dessutom behövs bra grundträning i armar och överkropp inför amning och bära bebis så man inte kroknar och får rygg/nackproblem då istället… (något som få tänker på) Det handlar bara om att lyssna på kroppen. Är någon övning obekväm eller gör ont, så byter man till en annan. Problemet jag upplevt är däremot att hitta träningskläder…! (Stormberg.no, gap och glammom.se var de onlinebutiker jag lyckades hitta till slut)
    Många kanske drar sig för att träna eller är osäkra (vilket leder till vissa av kommentarerna)? Jag tror ett inlägg om träning lite längre fram skulle vara uppskattat. Hur du tränat/ändrat din träning, övningar som du känner har fungerat tex. Där känns det som att det är du/ni som kan hjälpa oss läsare! 🙂

stats